Szkolenie trenerskie: THE FUTURE GAME


fileIncoming-94e8bae793eaa709cefa7f8e882fb279.png-W800-H0.jpg   Kolejne szkolenie za mną, a właściwie za nami, bo niedawno ukończyliśmy wraz z Waldkiem Szpręglewskim kurs wyrównawczy UEFA B, a teraz była okazja wybrać się na warsztaty trenerskie do Płocka. „THE FUTURE GAME CAMP” taką nazwę nosiła akcja, którą zorganizowały osoby związane z Foobtall Academy. Polegała ona na zgrupowaniu dla dzieciaków i zajęciach z trenerami na co dzień pracującymi na wyspach w klubie Accrington Stanley FC Academy, a także na dwudniowych zajęciach szkoleniowych dla trenerów, z których my postanowiliśmy skorzystać.

    Do Płocka zawitali: Dave Bailey szef szkolenia akademii, Ducan Fearnhead koordynator grup od U6 do U11, a niedawno trener w akademii PSG oraz David Fitzgerlad koordynator szkolenia od U12 do U16. Zajęcia odbywały się na obiektach miejscowej Wisły. Do dyspozycji były dwa boiska naturalne jedno boczne drugie główne oraz sala konferencyjna, gdzie odbywały się panele dyskusyjne z Angielskimi trenerami.

    „THE FUTURE GAME” składa się z 4 komponentów na bazie, których każda akademia w Anglii musi stworzyć swój system szkolenia.
– Techniczny (rozwijanie umiejętności zawodnika z piłką oraz bez, wszystkie aspekty techniczne)
– Psychologiczny (radzenie sobie w trudnych sytuacjach, motywacja, skupienie, koncentracja)
– Fizyczny ( sprawność fizyczna, koordynacja, ruchomość, poruszanie się)
– Socjalny (tworzenie przyjaznego środowiska, piłka nożna jako radość, praca jako zespół)

    System szkolenia tworzony jest dla wszystkich grup wiekowych z wyprzedzeniem o rok czasu. Zawsze zdarzy się taka sytuacja, że znajdą się dzieci, które są nienadążające, nadążające oraz wyprzedające. Nie zmienimy tego i trzeba dostosować zajęcia do grupy lub zindywidualizować trening dla poszczególnych graczy. Accrington gotowa jest na przyjęcia już 5 latków dla, których mają zaplanowane cykle treningowe.

Akademia Accrington Stanley korzysta z zasady 4x „A” czyli:
– Attitude
– Ambition
– Athletics performance
– Ability

….T
e cztery kryteria musi posiadać zawodnik, który może osiągnąć w przyszłości wysoki poziom sportowy i trafić do grupy Elite. Najlepsi zawodnicy zaliczają od 15 do 20 godzin treningów w tygodniu, co daje nam ok 100 godzin w miesiącu. W ciągu 10 lat osiągamy magiczną liczbę 10 000 godzin treningów co zazwyczaj prowadzi do osiągnięcia poziomu „mistrzowskiego”. Formuła trenowania rozwojowego zakłada trzy rzeczy: „Spoglądając w przyszłość” (uświadomienie zawodnika, że gdy dorośnie piłka już dawno będzie na wyższym poziomie), „Szeroki obraz” (pokazanie wachlarza możliwości rozwoju młodego zawodnika) oraz „Zaspokajając potrzeby zawodników” (Cała droga do piłki seniorskiej). Cała akademia ma proste założenie:

„Szkolimy zawodników, nie drużynę”

   Kładą bardzo duży nacisk na wyszkolenie indywidualne zawodnika. Dla przykładu akademia Manchesteru City wyznaje zupełnie inną zasadę i szkolą drużyny. Wygląda to ładnie dla oka, szybko wymieniają podania, dobrze poruszają się po boisku w określonych strefach, ale co później ? Prosta odpowiedź. Bez odpowiedniego wyszkolenia technicznego zawodnika, kiedy pójdzie wyżej do innego klubu, gdzie już nie grają tak samo, gdzie się nie znają tak dobrze i nie będzie miał tworzonych takich opcji jakie znał. Nie będzie kreatywny, nie będzie podejmował pojedynków 1×1 to zginie w świecie piłki. Gry w przewadze najlepiej kształtują technikę, a gry 4×4 są najlepszą weryfikacją umiejętności zawodnika.

    4 razy w roku wykonują testy sprawnościowe zawodnikom. ( Szybkość 5m i 30m, Slalom z piłką, Prowadzenie piłki, Zwrotność) Po kilku latach stosowania tych testów wyrobili sobie normy jakie muszą posiadać zawodnicy w danej kategorii wiekowej. Ciekawostka, podobno jednym z najlepiej wykonujących te testy był Sol Campbell były Angielski piłkarz.

    Podsumowując te dwudniowe spotkanie to na pewno Anglicy kładą największy nacisk na indywidualne wyszkolenie techniczne zawodnika. Ma on potrafić zachować się w różnych sytuacjach, kreować sobie przestrzeń do gry, postrzegać całe boisko i przede wszystkim samemu podejmować decyzje. Sprawa wyniku wcale nie jest taka drugorzędna. Wynik jest ważny przede wszystkim dla zawodników. Oni cały czas tym żyją od pobudki rano w dniu meczu do końca dnia kiedy go przeżywa. Trenerzy przyjmują mniejszą wagę do wyniku, ale na pewno nie podchodzą do tego, że jest nieważny. W nauczaniu początkowy występuje forma ścisła w dużych ilościach zależy od stopnia zaawansowania, dziecko przede wszystkim musi wiedzieć po co robi dane ćwiczenie, dlaczego jest ono potrzebne i jak może je później wykorzystać w meczu. Występuje dużo gier zadaniowych, wymuszających na zawodniku dużo większej inteligencji na boisku. Jeden tydzień poświęcony jest na określone zdolności i umiejętności jakich trenerzy chcą nauczyć w danym mikrocyklu.

Panel dyskusyjny z Angielskimi trenerami.

    Jeżeli masz jakieś pytanie do mnie na temat tego szkolenia bądź jakiekolwiek inne, pisz śmiało 🙂

GALERIA