Znaczenie małych gier zadaniowych w treningu piłkarskim.


Piłka nożna cały czas ewoluuje, a razem z nią pojawiają się coraz nowsze i bardziej przemyślane środki treningowe. Patrząc na książkę wydaną przez PZPN „Narodowy model gry“ można zaobserwować na przestrzeni ostatních kilku lat jak zmianiają się tendencje szkoleniowe.

Małe gry zadaniowe, są środkami treningowymi, które pozwalają nam kształtować zdnolności kondycyjne wraz z realizacją założeń techniczno-taktycznych. Są wykorzystywane na każdym etapie rozwoju, lecz z różnymi założeniami odpowiednio dostosowanymi do wieku oraz poziomu grupy treningowej. Ważne, aby były kompatybilne z naszymi założeniami oraz odnosiły się do celu jaki wyznaczamy drużynie oraz poszczególnie zawodnikom. Co ważne mogą być stosowane zarówno na wysokiej jak i niskiej intensywności, wymagają podejmowania odpowiednich decyzji od zawodnika podczas narastającej presji rywala, a także rosnącego zmęcznia, odpowiednio skonstruowane mają najbardziej zbliżony charakter do gry właściwej co pozwala na doskonalenie poszczególnych elemntów wynikających z danych sytuacji boiskowych.

Małe gry mają bardzo wiele zastosowań, lecz nieumiejętnie dobrane mogą zmienić zupełnie charakter treningu. Chodzi tutaj o czas pracy oraz o wypoczynek pomiędzy kolejną serią gier. Każda przerwa musi być adekwatna do wysiłku, który został wykonany podczas danej pracy. Oczywiście są to wyznaczniki, na które trenerzy zwracają uwagę w starszych grupach treningowych. Znaczenie małych gier jest coraz bardziej istotne w piłce co można zauważyć na przykładzie topowych europejskich klubów. Sposób poruszania się po boisku, umiejętność radzenia sobie w trudnych sytuacjach w bocznym czy to centralnym sektorze boiska, gra pod presją rywala i wiele innych czynników.

 

30 gier zadaniowych stosowanych w Hiszpanii.

 

Przykłady gier zadaniowych stosowanych w akademii Crystal Palace FC:

 

U9/U10

ILOŚĆ ZAWODNIKÓW: 4×4+2
POLE: 25m x 20m


ZADANIA: Utrzymanie się przy piłce w wyznaczonym polu. Drużyna, która posiada piłkę może zdobyć punkt zagrywając do neutralnego kiedy on pokaże się do gry w kwadracie. Jeżeli zdobędą punkt z jednej strony nie mogę z tej samej strony zdobyć go ponownie, muszą zmienić stronę.

 1

 

U9/U10

ILOŚĆ ZAWODNIKÓW: 4×4
POLE: 20m x 20m


ZADANIA: Gra dowolna, czerwoni starają się zbudować akcje ofensywną zakończoną oddaniem uderzenia na bramkę, biali bronią bramki, w przypadku odebrania piłki zagrywają ją jak najszybciej do trenera. Zawodnicy za każdym razem jak wypadnie piłką mają 4 sekundy na wznowienie gry, jeżeli nie zdążą trener wznawia do drużyny przeciwnej. Jeżeli padnie bramka jeden z białych musi zanieść piłkę do trenera, wtedy gra toczy się w przewadze 4×3 do momentu powrotu zawodnika na boisko.

 2

  

U11/U12

ILOŚĆ ZAWODNIKÓW: 6×6+1
POLE: 25m x 25m


ZADANIA: Utrzymanie się przy piłce. Drużyna, która posiada piłkę, aby zdobyć bramkę musi przeprowadzić ją przez jedną 4 bramek w narożnikach boiska, po czym wymienić 3 podania. Jedna z drużyn właściwie cały czas gra w przewadze jednego licząc neutralnego gra toczy się 7×6. Bramki jak na rysunki czerwoni odpowiadają za dwie swoje ustawione po przekątnej, biali tak samo.

 3

 

 

U11/U12

ILOŚĆ ZAWODNIKÓW: 7×7+1
POLE: 25m x 25m


ZADANIA: Utrzymanie się przy piłce. Po 5 podaniach można zdobyć bramkę, ale tylko ze strefy uderzenia za linią wyznaczającą te strefę. podania zaliczane do „5” mogą być tylko zagrywane w środkowej strefie boiska, podania wymieniane poza tą strefą nie są liczone.

 4

 

U11/U12

ILOŚĆ ZAWODNIKÓW: 2×2+4
POLE: 15m x 15m


ZADANIA: Gra w przewadze liczebnej, 4 zawodników na obwodzie kwadratu, 2×2 w środku. Gra na utrzymanie sie przy piłce 6×4, wymiana 10 podań to 1 punkt.

Odmiana – Nie można podań do zawodnika do zawodnika, z którym się jest w parze, czyli jeżeli zawodnicy oznaczeni żółtymi narzutkami odbierają piłkę to czerwony może podać do czarnego lub białego, czarny do czerwonego i białego itd.
5

 

U13/U14

ILOŚĆ ZAWODNIKÓW: 10×5
POLE: 25m x 25m


ZADANIA: Gra zadaniowa z naciskiem na odbiór piłki i jak najszybszym wyprowadzeniem jej z miejsca odbioru poprzez zdobycie jednej z 4 bramek. Gra w przewadze liczebnej 10×5, jak na rysunku czerwoni i biali starają się utrzymać przy piłce, a żółci odebrać ją poprzez dobrą organizację. Po 3 min zmiana odbierających.

Odmiana: Żółci po odbiorze muszą wymienić 3 podania, jeżeli im się uda to 10, których straciło piłkę i nie zdołało jej natychmiast odebrać otrzymywało od trenera „zadanie specjalne”.

6  

U13/U14

ILOŚĆ ZAWODNIKÓW: 5×5+4
POLE: 40m x 30m


ZADANIA: Gra na utrzymanie się przy piłce. 10 podań to 1 punkt. Czerwoni gdy mają piłkę, mogą grać tylko ze swoimi neutralnymi więc gra toczy się w przewadze 7×5. Neutralni grają na 1 kontakt, reszta dowolnie.

7 

 

U13/U14

ILOŚĆ ZAWODNIKÓW: 5×5+4
POLE: 20m x 20m


ZADANIA: Gra na utrzymanie się przy piłce. 10 podań to 1 punkt. Czerwoni gdy mają piłkę, mogą grać tylko ze swoimi neutralnymi więc gra toczy się w przewadze 7×5. Neutralni grają na 1 kontakt, reszta dowolnie. Mniejsze pole, niż poprzednia gra co zwiększa jej intensywność, a także płynność. Trener zwraca uwagę na częstą zmianę strony.

8