DzielęSięWiedzą, 4. Adel Besić – Praca w Legii Warszawa U7 – U13


Praca w AP Legii Warszawa (na poziomie podstawówki) od U-7 do U-13.11739740_10206937914796425_1045873466_n

Adel Besić – 24 lata. 4 lata doświadczenia zawodowego w pracy z dziećmi w przedziale wiekowym od U-7 do U-13. 3,5 roku spędziłem w Akademii Piłkarskiej Legii Warszawa pracując jako skaut, trener oraz asystent trenera. Obecnie rozpoczynam pracę w Varsovii Warszawa. Obecnie kończę studia drugiego stopnia wychowania fizycznego na warszawskim AWF. Posiadam uprawnienia trenerskie UEFA B uzyskane podczas kursu wyrównawczego w Grodzisku Wielkopolskim. Do Legii trafiłem w mając 20 lat przez przypadek. Po prostu jednym z warunków zaliczenia specjalizacji instruktorskiej na studiach była konieczność odbycia hospitacji. Musiałem obserwować i zapisać w notesie przebieg treningów młodzików, juniorów i seniorów. Napisałem podanie z prośbą o możliwość odbycia ich w Legii i dostałem pozytywną odpowiedź. Podczas obserwacji treningu młodzików, trener prowadzący powiedział mi, że w Akademii funkcjonują asystenci wolontariusze i może chciałbym spróbować. Postanowiłem, że spróbuję, a że było akurat wolne miejsce, rozpocząłem pracę jako asystent w roczniku U-8. Następnie przeszedłem przez wszystkie szczeble podstawówki, będąc również skautem oraz trenerem grup U-8. Praca w tak wielkiej Akademii jaką jest Akademia Piłkarska Legii Warszawa daje niesamowitą przyjemność oraz motywację do ciągłego rozwoju swojego warsztatu trenerskiego. Jest bez wątpienia wielkie wyróżnienie, ale wiążące się też z presją i oczekiwaniami. W końcu mowa o jednej z dwóch najlepszych szkół piłkarskich w Polsce. W związku z tym, że miałem tę przyjemność być częścią tego wielkiego Klubu, zamierzam podzielić się swoimi wrażeniami oraz wiedzą, którą tam nabyłem.

Pracując jako trener dużej Akademii z założenia jest łatwiej niż w mniejszym klubie. Na pewno jest w tym sporo prawdy. Pracuje się w końcu z wyselekcjonowaną młodzieżą, trener ma do pomocy asystenta a od spraw organizacyjnych są inne osoby w klubie, które się tym zajmują. Liczebność grup jest ograniczona więc nie ma możliwości aby intensywność treningu spadła do krytycznych wartości bo jest 1 trener i 25 zawodników. Bez wątpienia w tej kwestii praca staje się dużo łatwiejsza. Są jednak kwestie, które wymuszają na trenerach pracę również poza boiskiem. Oczywiście jeśli ktoś chce się rozwijać to może to robić i w mniejszym klubie choć wcale nie musi. Pracując w Legii trener zobowiązany jest do wypełniania wielu arkuszy dotyczących struktury treningów, planowania miesięcznego, arkuszy ocen miesięcznych i półrocznych każdego z zawodników czy analiz po meczowych. Uważam, że mimo jest to wszystko czasochłonne to jest to przydatne w pracy trenera.

SELEKCJA I NABORY

Nabory są bez wątpienia czymś bardzo ważnym dla Akademii Legii. Na każdy nabór przychodzą setki dzieciaków marzących o karierach zawodowych. Każdy nabór składa się z dwóch etapów. Pierwszy z nich to selekcja podczas dnia naborów gdzie na przygotowanych boiskach trenerzy oceniają indywidualnie każdego zawodnika pod kątem jego umiejętności technicznych, zdolności motorycznych, cech wolicjonalnych oraz inteligencji boiskowej. Na każde boisko przydzielonych jest dwóch trenerów oceniających, którzy w odpowiednie rubrum wstawiają noty. Zawodnicy, którzy uzyskają odpowiednią liczbę punktów po zsumowaniu, przechodzą do drugiego etapu, gdzie odbywają 4 treningi (1 trening w tygodniu) pod okiem trenerów Akademii odpowiedzialnych za konkretny rocznik. Po tym czasie trenerzy decydują kto zasługuje na to aby dołączyć do zespołu a kto jeszcze musi potrenować i spróbować następnym razem. Nie da się ukryć, że często największe znaczenie podczas selekcji ma szybkość zawodnika. Nie oznacza to jednak, że inne elementy nie są istotne ale w sytuacjach gdzie jest wahanie między pozytywną oceną a negatywną, szybkość jest kluczowym argumentem za lub przeciw. Po pozytywnej ocenie w drugim etapie zawodnicy dostają szansę treningów z zespołem Akademii. Nie jest jednak powiedziane, że ktoś kto dostał się do drużyny będzie w niej na stałe. W APLW zawodnicy są stale oceniani i selekcja trwa cały czas. Jeśli ktoś się nie rozwija to po prostu odsyłany to może dla niego zabraknąć miejsca a zespole i odchodzi z klubu.

11749303_10206937916916478_122743266_n

Technika

Wiadomo, że w tych kategoriach wiekowych technika powinna być priorytetem w rozwoju zawodników. W Legii pracuje się w tak zwanych blokach. Każdy blok złożony jest z dwóch roczników (przykładowo 2004 i 2005). To oznacza, że obie grupy realizują takie same jednostki treningowe i o ile to możliwe trenują w tym samym czasie. W jednym tygodniu za planowanie treningów odpowiedzialny jest trener jednego rocznika, natomiast w kolejnym, trener drugiego rocznika i tak naprzemiennie planują oni jednostki treningowe na kolejne tygodnie. Jeżeli chodzi o tematykę jednostek, jest ona narzucona odgórnie przez koordynatora roczników od U-7 do U-13. Cały dział techniki podzielony jest na 4 mniejsze tematy:

1) prowadzenie piłki

2) podanie i przyjęcie

3) drybling i odbiór

4) uderzenie piłki

Do każdego miesiąca przypisany jest temat z zakresu techniki w takiej kolejności jak zostało to wymienione. Oznacza to, że w jednym miesiącu tematem głównym będzie prowadzenie piłki, w kolejnym drybling i odbiór itd. Nie znaczy to, że w treningu nie występują inne elementy techniki. Oczywiście, że występują ale trener nie daje wskazówek i nie wprowadza korekt do innych rzeczy niż zawartych w temacie. Przykładowo, jeśli tematem jest prowadzenie piłki a w treningu występuje element podania i przyjęcia to trener skupia daje wskazówki tylko odnośnie prowadzenia, pomijając błędy w podaniu lub przyjęci piłki. Nawet jeśli tematem jest drybling i odbiór to trener na jednym treningu skupia się tylko na jednym elemencie – albo drybling albo odbiór. Najczęściej jest tak, że 2 tygodnie poświęcone są na drybling a 2 kolejne na odbiór. Celem takiego podejścia jest optymalne porcjowanie informacji aby zawodnik mógł skoncentrować się na poprawnym wykonaniu elementu nad którym w danym miesiącu pracuje. W Legii zwraca się uwagę w myśl zasady, że lepiej skupić się dobrze na jednym elemencie i w efekcie zrealizować go podczas treningu, niż rozproszyć uwagę na większą ilość elementów i w efekcie nie zrealizować niczego. Dość powiedzieć, że nawet te mniejsze tematy są rozbijane na części pierwsze i każdą z tych części wprowadza się osobno. Oczywiście wraz z wiekiem złożoność treningów wzrasta ale w najmłodszych grupach raczej nie spotkamy więcej niż dwóch takich mniejszych części elementu technicznego.

TAKTYKA

Bardzo ważny punkt w systemie szkolenia APLW. Mógłbym zaryzykować stwierdzenie, że ważniejszy od techniki, która w zasadzie ma być narzędziem do realizacji założeń taktycznych. Moim zdaniem, taktyki w Legii (szczególnie w najmłodszych grupach) jest za dużo kosztem gry indywidualnej i odwagi w grze 1×1. Efekt tego jest taki, że im starsze grupy tym mniej pojedynków 1×1 można zaobserwować. Zdarzają się nawet treningi, w których sporo czasu zajmuje ćwiczenie gdzie trenerzy podają między sobą piłkę a zawodnicy muszą się przesuwać utrzymując odpowiednie ustawienie.

Każdy blok wiekowy powinien nauczyć się gry w dwóch ustawieniach z konkretnymi założeniami taktycznymi dla zawodników. Od najmłodszych grup wprowadzane są schematy poruszania się w ataku oraz poprawnego wykonania pressingu. Zaznaczyć trzeba, że zespoły Legii cofają się do niskiego ustawienia w momencie gdy rywal wznawia grę od bramki. Cel takiego zachowania jest prosty. Jeśli odbierze się piłkę w okolicach środka boiska, trzeba pokonać całą połowę aby zdobyć bramkę. Jeśli odbierze się piłkę tuż przed polem karnym to bramkę można zdobyć wykonując raptem jeden ruch (szczególnie w młodszych rocznikach), ale taki gol niczego nie uczy. Dużą wagę przykłada się do taktyki indywidualnej, która jest połączona z techniką.

STRUKTURA TRENINGÓW

Jeśli chodzi o same treningi, to w kategoriach wiekowych obejmujących szkołę podstawową nie przekraczają one 75’. Najmłodsze grupy trenują 2 razy w tygodniu po 60’ i obciążenia te wzrastają sukcesywnie do momentu gdy najstarszy rocznik w omawianego przedziału wiekowego trenuje 3-4 razy w tygodniu po 75’. W budowie jednostki treningowej szczególne miejsce mają małe gry oraz gry zadaniowe, które występują praktycznie w każdej jednostce treningowej. Występuje też forma ścisła, szczególnie we wstępnej fazie treningu. Treningi bramkarskie rozpoczynają się od kategorii U-9.